گفت‌وگو با فاطمه کاظمی؛  تولید کننده ی قطعات خودروهای کشاورزی 

 

یک بانوی کارآفرین با راه‌اندازی تولید قطعات خودروهای کشاورزی از جمله تراکتور توانسته است گام‌های موثری برای پیشبرد اهداف اقتصادی کشور بردارد


خانم فاطمه کاظمی از کارآفرینان برتر استان آذربایجان شرقی بامدرک M.B.A از فرانسه با راه‌اندازی کارگاه تولید قطعات خودرو کشاورزی از جمله تراکتور مدل فرگسون توانسته است با سرمایه‌ای در حدود 700 میلیون ریال و اشتغال‌زایی 7 نفر در این زمینه گام‌های موثری برای پیشبرد اهداف اقتصادی کشور بردارد .
لطفا در ارتباط با ویژگی‌های طرح خود توضیحاتی بفرمایید؟

طرح من تولید قطعات خودرو کشاورزی است. یکی از ویژگی‌‌های طرح این است که با کمترین امکانات کالاهایی با کیفیت بالا چه از لحاظ کمی و چه کیفی تولید کرده‌ام.

محصولات تولید شده علاوه بر این که در 30 سال گذشته در نوع خود بی‌نظیر است، توانسته بازار مناسبی نیز ایجاد کند به طوری که با 2 شرکت مهندسی و تامین قطعات ایران دیزل (اپکو) و شرکت آذاران تبریز در ارتباط هستیم و بخشی از نیازهای آن‌ها را تامین می‌کنیم.
آیا قطعات تولیدی به خارج نیز صادر می شود؟

کار خود را حدودا یک سال است شروع کردیم و به لحاظ کمبود سرمایه روی صادرات برنامه‌ریزی خاصی نداشته‌ایم اما با توجه به برپایی نمایشگاه صنعتی و بین‌المللی تبریز و شرکت در این نمایشگاه با کشورهای ترکیه، آذربایجان و برخی کشورهای عربی گفت‌وگو داشته‌ایم و از اواخر سال 88 زمینه‌ها صادرات به این کشورها فراهم خواهد شد.

به نظر شما ارائه تسهیلات به بنگاه‌های زودبازده اقتصادی چه تاثیری بر اقتصاد کشور دارند؟
بنگاه‌های زودبازده تاثیر مطلوبی بر اقتصاد کشور دارند به شرطی که تسهیلات به بنگاه‌هایی داده شود که بتواند علاوه بر اشتغال‌زایی و افزایش تولید پایدار نیز باشند.

طرح بنگاه‌های زودبازده تجربه‌ای است که در بسیاری از کشورهای صنعتی جواب داده است.
اما یکی از مشکلات دریافت وام‌ها وثیقه‌ای است بسیاری از این بنگاه‌ها چون در ابتدای کارند و توان این کار را ندارند از گرفتن وام منصرف می‌شوند اما اگر تمیهداتی اندیشیده شود و اعطای این وام‌ها صورت دیگری بخود بگیرد طبعا کارآفرینان رغبت بیشتری برای کار پیدا خواهند کرد.

به نظر شما کارآفرین به چه کسی می‌گویند؟

کارآفرین کسی است که از فکر و اندیشه خود در جهت خلق یک ایده کمک می‌گیرد . این فکر و اندیشه هم به پیدایش فرصت‌های شغلی کمک می‌کند و هم باعث می‌شود تا از کمترین امکانات به بهترین نتایج دست پیدا کرد. کارآفرینان بدون دریافت هیچ گونه تسهیلاتی به‌دلایلی که عنوان کردم در این کار موفق بوده‌اند.

به امید روزی که بتوانیم ایرانی آباد از لحاظ اقتصادی داشته باشیم و این روزی به نتیجه خواهد رسید که امکاناتی که در اختیار کارآفرینان قرار می‌گیرد، با رویکردی جدید باشد


 منبع: وزارت کار و امور اجتماعی