داوینچی، نخستین سامانه جراحی جهان

تاریخچه جراحی روباتیک جهان به سال 1988 می گردد، اما مدت 2 سال طول کشید تا سیستم جراحی روباتیک با نام "سامانه جراحی داوینچی" در سال 2000 توسط سازمان FDA تایید شود. این در حالی است که اکنون روبات جراح داوینچی در رتبه اول فهرست برترین روبات های جراح جهان قرار دارد. این ربات حرکت های یک جراح را در ابعادی بسیار کوچک تر انجام می دهد و به این ترتیب انجام جراحی را با کمترین آسیب احتمالی برای فرد بیمار را امکان پذیر می سازد. سامانه داوینچی محصولی از شرکت آمریکایی (Intuitive Surgical) است که جراحی لاپاراسکوپی انجام می دهد، به گونه ای که چهار سیستم بازوی روباتیک، فرمان ها را از یک سیستم بینایی 3D HD می گیرند.
سیستم بینایی از یک آندوسکوپ 3D و تجهیزات لازم برای پردازش تصویر که عکس‌های آناتومی بیمار را در حین عمل جراحی پردازش می‌کند تشکیل شده است. همچنین بخش جراح سامانه داوینچی شامل دست‌ها و دوربین‌های جراحی است و در حال حاضر بیش از ۲۰۰ سامانه جراحی روباتیک داوینچی، انجام جراحی های بسیار حساس مانند ترمیم دریچه قلب را بر عهده دارند.
نکته جالب اینکه نخستین عمل قلب باز روباتیک انگلستان، توسط سامانه جراحی رباتیک "داوینچی" در بیمارستان "نیوکراس" و بر روی یک بیمار 22 ساله انجام گرفت. وی که به عارضه وجود حفره‌ای 3.5 سانتی متری در قلب مبتلا بود، در مدت 9 ساعت زیر تیغ جراحی روباتیک قرار گرفت. پس از این عمل، جراحی پیچیده تر تعمیر دریچه میترال با کمک ربات جراح داوینچی بر روی یک بیمار 43 ساله انجام شد که در این روش نیز طول دوران نقاهت از شش ماه به دو ماه کاهش یافت.
محققان در تلاش هستند با ارتقای سیستم نرم افزاری کنترل این سامانه جراحی رباتیک بتوانند امکان استفاده از داوینچی بدون نیاز به کنترل آن توسط جراح را در آینده ای نه چندان دور فراهم کنند. همچنین قرار است در آینده از این روبا‌ت در جراحی‌های بسیار دقیق مانند جراحی هیسترکتومی و یا جراحی کیسه صفرا و همچنین برای بخیه‌های بسیار ظریف استفاده شود.